Savetnik za kupovinu AUTOMOBILA

Pitanje iz Republike Srpske: Scenic ili Panda?

Generalna — Autor automobili @ 12:14

Kupovina automobila u Srbiji može biti prava noćna mora. Kupcima se retko kada nude test vozila, prodavci ne daju dovoljno informacija, a novinarski testovi su retko korisni i objektivni. Kupovina polovnjaka je još teža, jer pre svega treba pronaći legalan automobil koji vam neće oduzeti na graničnom prelazu i dobro proceniti stanje istog. Oslanjanje samo na jednu marku ili model po pravilu nije dobro rešenje, te ukoliko se dvoumite između nekoliko modela, iskoristite šansu da postavite pitanje novinaru Aleksandru Todoroviću. Zbog velikog broja pitanja, gospodin Todorović nije u prilici da svakom odgovori i zato zadržava pravo da odabere najaktuelnija i najzanimljivija pitanja.

Hvala na razumevanju.

 

 Vaša pitanja sa predhodno popunjemim upitnikom šaljite na e-mail: autourednik@beotel.net

 

Upitnik

Ime i prezime:Željko Stanojević, Teslić – Republika Srpska
Vaša eMail adresa: ********
Telefon: ********
Trenutno vozim automobil (model i godište): Scenic 1.9dci 2002
Godišnje prelazim: 10-12000 km
Koliko Vam je važan dizajn (od 1 do 10)?: -
Koliko Vam je važna bezbednost (od 1 do 10)?: 9
Koliko su Vam važne dobre performanse (od 1 do 10)?: 8
Koliko Vam je važna potrošnja (od 1 do 10)?: 10
Koliko novca ste u mogućnosti da izdvojite?:  do 9000 evra
Vaši favoriti (modeli koje biste kupili): Renault Scenic, Fiat Panda

Pitanje:

Gospodine Todoroviću,
Vaše, svake hvale vrijedne tekstove  progutao sam u jednom cugu, ali opet ostaje ono “ali”. Evo zašto.

Već četvrtu godinu vozim Scenic 1.9dci iz 2002. Prije toga sam imao iskustvo sa njemačkom bubum, ruskom samarom , talijnskim puntom. Do sada nije bilo ozbiljnijih problema sa vozilom koje sada posjedujem, ako izuzmeme kvar pumpe goriva prije nekoliko mjeseci kada me auto ostavio bespomoćnog  i to ispred vlastite garaže.
Kako vozilo ulazi u 10-u godinu vrijeme je da razmislim o zamjeni, a i kilometraža ide tom u prilog. Naime na brijčaniku je 147000, ali kako sam saznao podatke o redovnom servisiranju u jednom ovlastenom servisu, na te kilometer treba dodati 50 -60,000. Što će reći kilometri su vraćeni, pa bi to sada iznosilo 197-207,000 kilometara.

Automobil uglavnom koristim za prevoz porodice u gradu i posjetu roditeljima na udaljenosti 15-20 kilometara. Duže relacije su rjeđe, to se uglavnom svodi na more i odlazak u posjetu kod famelije u Srbiju u Hrvatsku jednom godišnje. Sve skupa 10-12000 kilometara godišnje.

Razmišljam o dvije varijante: ponovo uzeti polovan scenic star 3-4 godine,  
novu ili polovnu pandu. Potreban mi je vaš savjet, šta činiti.
Veći, komforniji, rastrošniji scenic (mada neznam na koji pogon) ili manji, jednostavniji, štedljiviji fiat panda (takođe neznam na koji pogon) ili nešto treće?
Unaprijed se zahvaljujem, S. Željko


 
Odgovor:


Gospodine Stanojeviću, iako je vaše pitanje veoma zanimljivo, a ujedno je i dokaz da naši vozači, kupci nemaju nikakve granice u poređenju modela. Pokušavam da razumem, shvatim vaš ugao gledanja na automobile, i verujem da ste uporedili Scenic sa malenom Pandom jer ste najverovatnije imali prilike da se samo sa ova dva modela bolje upoznate, jer ovi automobili nemaju ni jednu dodirnu tačku osim da imaju četiri točka, i volan. Šalu na stranu, ali Fiat Panda pripada A segmentu, dok je Scenic miniven, dakle konkurencija su mu modeli poput Opel Zafire, Citroen Picassa, Fiat Multiple, ili eventualno neki karavan iz D segmenta, kao što je recimo Renault Laguna ili Opel Vectra.

Neću unositi u vaše misle, poređenja dodatnu pometnu, pokušaću samo da vam razjasnim neki bitne, primarne stvari prilom upoređivanja, izbora automobila. Pošto prelazite godišnje jako malo, oko 10,000 kilometara, kupovina novog automobila nije previše mudra odluka. Nov auto posle samo tri godine bez obzira koliko ga vozili izgubi i do pola svoje vrednosti, što će sa Pandom svakako biti slučaj, jer će se za par godina pojaviti novi model, nova Panda.

Svi moderni agregati su konstuisani tako da pređi bar 250,000 km. U realnim uslovima eksploatacije oni pređu zaista toliko, vrlo često i osetno više, mada ima primera da su neki nesavesni vlasnici uspeli da unište motor mnogo ranije tako što su probušili karter, ili tako što su jednostavno zaboravili da zamene ulje jedno 50,000 km (ne strada motor jer je u njemu staro ulje 5 godina, već zato što u motoru nije bilo dovoljno ulja). Znatno pre motora može stradati pumpa (vaš slučaj) ili turbo punjač, eventualno plivajući zamajac, i još mnogo toga, jer su moderni turbo dizelaši, common-rail jako komplikovani i relativno skupi za održavanje, posebno kada se približe cifri od 200,000 km.

Koji god polovan automobil kupili, odabrali, morate pod hitno promeniti majstora, servis, jer bi svaki dobar majstor prilikom redovnog servisa na kompjuteru proverio stanje motora, i samim tim mogao vam je nagovestiti da pumpa nije baš u najboljem redu, a mogli ste i vi to verovatno primetiti po crnom dimu iz auspuha prilikom snažnijeg pritiskanja papučice gasa. Pravo je pitanje da li je sve u redu sa trubo punjače, da li su vam možda i dizne delimično zapušene, zapravo, ovako mogu samo unedogled da pogađam. Rešenje je jednostavno, odvezite Scenic u ovlašćeni Renaultov servis, ili kod nekog iskusnog majstora koji ima kompjuter i za Renault. Ako se pokaže da je sa automobilom sve u najbolje redu, Scenic 1.9 DCI nemojte prodavati, jer ćete sada za njega dobiti isti novac kao za recimo dve godine. Znam da ste "besni" na vaš Scenic jer vas je izdao ispred garaže, ali to je moglo da vam se dogodi i sa mnogo skupljim Mercedesom ili Audijem, čak i novije proizvodnje, i da vas košta svakako mnogo više. Danas ne postoji ni jedan sličan automobil VW-ovoj bubi. Danas se automobili jako često kvare, i jako mnogo para vozačima izbijaju iz džepa, jer su u Evropi plate jako velike, pa je potrebno to nekako "nivelisati".


Panda verovali ili ne, spada u najkvalitetnije modele u svojo klasi. Tajne nema, proizvodi se u Poljskoj, a poljski radnici su mnogo disciplinovaniji od Italijana. Panda je toliko pouzdana, i kvalitetna, da su čak i poslovično negativno orjentisani nemački novinarai prema italijanskim vozilima, morali da odaju priznanje ovom malom Fiatu. Performanse vama nisu najvažnija stvar u životu, ali Panda sa benzinskim motorom 1.2 od 8 ventila i 60 KS nema puno "daha" kada se u njoj nađu četiri odrasla putnika, posebno na većim usponima. Isti taj motor se nalazi u Puntu, i nije agregat koji nudi dobre perfomanse, već loša međuubrzanja, uostalom taj motor je stare koncepcije sa samo dva ventila po cilindru. Fiat ga i dalje ugrađuje u svoje modele, jer je prilično pouzdan, retko se kvari, i sam motor nije previše skup, uostalom, kupci Pande kupuju ovaj automobil za vožnju uglavnom po gradu. Mnogo bolji, neuporedivo bolji motor je 1.3 multijet, koji ima 70 KS, ali i 145 Nm maksimalni obrtni moment, naspram skromnih benzinskih 102 Nm. Sa turbo dizelašem Panda u proseku troši oko 5,5 litara evro dizela, dok benzinac popije oko 7,0 litara benzina.  


Na žalost, Panda je mnogo manja od Scenica, i imam utisak da bi se vaša porodica posle Renaulta, u Fiatu osećala kao sardine u limenoj kutijici. Za oko 9,000€ možete kupiti nov Fiat Grande Punto sa petoro vrata, kada je na akciji, i to je osetno prostraniji i bolji automobil kako od Pande, tako i od Punta Classic, koji se u Srbiji još uvek dobro prodaje. Za taj novac možete kupiti i Fiat Bravo sa 1.9 Multijet motorom, sa brdo opreme, i u odličnom stanju, koji vam toplo preporučujem, posebno jer su italijani uspeli da naprave jako kvalitetan i pouzdan motor. Pošto Fiat ima jako loš imidž u Evropi, četiri godine star Fiat Bravo košta osetno manje od Golfa V ili Astre H, tako da za male pare možete dobiti pristojan automobil, koji nije najbolji u klasi, niti to pokušava da bude, ali koji jeste mudra kupovina, ako pronađete primerak u dobrom stanju.
Kada govorimo o kvalitetu, i pouzdanosti, nepravedno bi bilo da vam ne preporučim kupovinu polovne Toyote Auris, ili Mazde 3, Honde Civic, jer su to automobili koji su neuporedivo kvalitetniji od modela evropskih proizvođača, i razlika u pouzdanosti je daleko veća nego što to evropski novinari smeju da objave, naravno u korist vozila iz zemlje izlazećeg sunca. Danas se jedan Mercedes kvari dva puta češće od bilo koje Toyote, pa razmislite dobro kada sledeći put budete drešili kesu, jer sa kupovinim automobila troškovi tek počinju, pa makar se radilo i o novom vozilu.

Ovom prilikom želim da se zahvalim svima vama koji ste mi poslali ogroman broj pitanja u poslednjih meseca dana, jer ste mi time pokazali da vrednujete moj rad, i ja ću pokušati da bar na neka pitanja odgovorim do kraja ovog meseca.


Kupcima novih automobila ne mogu direktno da pomognem, jer ne prodajem na žalost nove automobile, ali svi oni ozbiljni kupci polovnjaka slobodno mogu da mi se obrate ukoliko kupuju neki od automobila koje imam u ponudi, jer će dobiti uvek besplatan savet, bez dlake na jeziku, jer je meni u interesu da vam prodam model koji će ispuniti sve vaše potrebe, a ne automobil koji vam preporučuje vaš majstor jer ima delove za njega.


Izbor modela jeste jako važan, ali je možda još važnije gde održavate automobil, odnosno koji majstor vam održava auto. Danas su automobili jako kompleksni i traže visoko obučene, i iskusne majstore. Uvek ostavite dovoljno novca za veliki servis, jer bez njega od polovnog automobila ne možete puno očekivati!

Vaša pitanja sa predhodno popunjemim upitnikom šaljite na e-mail:autourednnik@beotel.net


Pitanje iz Crne Gore: Mondeo, Vectra ili Cruz?

Generalna — Autor automobili @ 11:49

 Vaša pitanja sa predhodno popunjemim upitnikom šaljite na e-mail: autourednik@beotel.net

Upitnik

Ime i prezime:Раде Ћурчић, Херцег Нови
Vaša eMail adresa: ********
Telefon: ********
Trenutno vozim automobil (model i godište): FORD Mondeo 2.0 TDCi, 2003
Godišnje prelazim: око 20.000 км
Koliko Vam je važan dizajn (od 1 do 10)?: -
Koliko Vam je važna bezbednost (od 1 do 10)?: 10
Koliko su Vam važne dobre performanse (od 1 do 10)?: 10
Koliko Vam je važna potrošnja (od 1 do 10)?: 8
Koliko novca ste u mogućnosti da izdvojite?:  13.000 евра за коришћен ауто, уз кредит до 15.000 евра за нови ауто
Vaši favoriti (modeli koje biste kupili): FORD Mondeo 2.0 TDCi (новији модел од 2007. године), OPEL Vectra 1.9 CDTI (од 2008. године), CHEVROLET Cruze 2.0 VCDI (TDCi) од 2009. године.

 



Pitanje:

Поштовани господине Тодоровићу,
 
Пријатељ ми је препоручио сајт у коме је нашао много савета који су му значајно помогли при куповини аута. Такође је рекао да постоји један врстан познавалац прилика у ауто индустрији и да су му коментари бритки, прецизни, без емоција према било ком произвођачу и са префињеном дозом хумора, када је томе место у описима. И поред одмерености и скромности које су у већини случајева карактеристика људи који познају одређену област, а насупрот "свезнајућим" који углавном морају "на уа!" себи да придају значај, надам се да сте препознали себе и ваш сајт из претходно наведеног.
 
Супруга и ја смо били поносни власници FORD Focus-a 1.8 TDCi (85Kw,115KS) из 2002. године, што је био наш први ауто који смо купили (купљен као већ коришћени ауто). Имао је богату опрему, црни металик (иначе смо га од миља звали наша "црна гуја"), јер је за нас двоје тај ауто био апсолутно фантастичан - повозит, поуздан, стабилан... Једини проблем који смо имали са фокусом је замена хидрауличне главе и делова око ње, што је урађено максимално професионално у Велућу код Крушевца и са гаранцијом од 1 године. После тога је опет био онај стари.
 
Рођењем нашег бебана, јавила се и потреба за већим простором који смо хтели да решимо или надградњом кофера на наш ауто или куповином пространијег аута. Одлучили смо се за  куповину већег аута. Брат је у то време поседовао FORD Mondeo 2.0 TDCi (85Kw,115KS), максимално га је одржавао током 2 године док је он био власник (било је 2 власника пре тога), а није га превише возио, па смо се одлучили на тај потез. До сада нисмо имали никакав проблем са овим аутом. И даље је веома атрактиван, удобан, управљив, са великим пртљажним простором... Наравно, мондео и фокус не припадају истом сегменту, па их у том смислу не бих поредио. Били смо презадовољни и једним и другим у зависности од животних околности и потреба.
 
Ипак, наш садашњи ауто је 2003. годиште и на срећу, у ситуацији смо да га можемо променити, јер мислим да је сада право време за то. Убедљиво најпривлачнији ауто за мене је HONDA Accord (поготово новији модел), али и недостижан због цене, а  нисам баш ни сигуран да бих могао тако успешно да га одржавам у Црној Гори.
 
Поред квалитета који се подразумева, веома ми је битан и за нијансу "агресивнији" изглед аута, не да бих се тиме хвалио и то некоме показивао, већ се не бих уопште добро осећао да возим нека неоправдано прецењена аута, која никако нису у складу са мојим естетским захтевима (нека извину власници голфова, али тако је по мом скромном мишљењу). Зато сам за први ауто и изабрао помало футуристичког фокуса (када се појавио, баш је изгледао потпуно другачије од конкуренције), а не извиканог и недопадљивог голфа 4.   
 
Због заиста одличног искуства са Фордом, фаворит број један је FORD Mondeo, који се производи од 2007. године. Не бих коментарисао због емоција ка Форду.
 
Број два је CHEVROLET Cruze (можда и нови на неком попусту), који по мом мишљењу визуелно изгледа перфектно, агресивно и складно. Загледао сам га по салонима, али још нисам имао прилике да га возим, мада би то као што ви знате да кажете, сигурно превагнуло у одлуци. Нема тако велики пртљажник као остали модели, али преживео бих.
 
Број три је OPEL Vectra (од 2007.), о којој сам чуо доста лепих ствари, која нема тако "убитачан" изглед и оштре линије као прва 2 фаворита, али је визуелно веома леп ауто. Имао сам прилике да га пробам и сасвим је ОК (не баш као мондео), али и цена је нижа.
 
Пре неколико дана се појавила и нова KIA Optima, али овлашћени увозник још нема цену за њу (у Америци је око 18.000 долара, привлачна је због фантастичног изгледа, гаранције од 7 година, а хвале је доста на иностраним сајтовима). Не знам да ли имате икаквих информација о овом ауту.
 
Да вас не бих превише замарао, молио бих вас да упоредите ова три (четири) модела (ако се дају поредити) у смислу удобности, одржавања и осталих ствари које читаоце углавном интересују и да дате ваш предлог у вези куповине. Изглед је, наравно, субјективна ствар и увек сам отворен за неки други модел аута и од другог произвођача. Дакле, потребна ми је "опасна" породична лимузина (супрузи не смета да вози габаритнија аута), али пошто нисам заљубљеник у караване, немојте њих разматрати. Често путујем у Србију, Републику Српску, а преко године већином ауто користим у Црној Гори за градску вожњу и на релацијама од 100-150 км, тако ми и због детета (и деце убудуће) и због нас треба поуздан и удобан ауто, а који неће бити баш огроман потрошач. Видели сте и да сам навео само аута са дизел моторима, али наравно, може доћи у обзир и добра бензинска варијанта (не преко 2000 кубика), са или без уградње гаса.
 
Велики поздрав из Херцег Новог и да нам вас Бог поживи дуго, јер сте стварно сјајан стручњак и неко ко има одличан резон о избору аута у нашем делу света! 
 
 
Odgovor:

Gospodine Ćurčiću, meni predstavlja zadovoljstvo da testiram, i upoređujem automobile. Modeli se danas jako razlikuju, iako se laicima čini da je upravo suprotno. Vozili ste, i imali dva jako dobra automobila, koji koštaju kao polovnjaci manje nego što vrede, a tu pre svega mislim na Mondeo, koji je zaista veoma upravljiv, stabilan i uvek siguran na putu. Kada se vozač jednom navikne na odlične automobile, onda mu je teško da bude zadovoljan sa prosečnim kolima u svojoj kategoriji.

Ford Focus je dovoljno prostran, udoban, i praktičan za porodicu sa bebom, ali ako je vama to bilo nedovoljno, moram to da poštujem. Ford Mondeo u karavanskoj verziji je oduvek bio jedan od najprostranijih karavana u svojoj klasi, a novi Mondeo po svojim dimenzijama ulazi u zabran Mercedesove E klase. Dok je prosečna širina vozila D segmenta (Passat, Vectra, Laguna) 180 cm, novi Mondeo je širok 189 cm, što je čak 5 centimetara više od BMW-a serije 5 (Mercedes E klase je širok 185 cm), i nudi više mesta na zadnjem sedištu od bavarske prestižne limuzine koja "na papiru" pripada klasi više. Iako Ford Mondeo konkuriše Mercedesovoj C klasi, i BMW-ovoj seriji 3, od ovih modela je mnogo prostraniji, komforniji, i svakako praktičniji. Mondeo je jedan od najstabilnijih automobila današnjice ukoliko govorimo o modelima sa prednjim pogonom, i zajednom sa Alfom 159 i Hondom Accord nudi najviše uživanja za volanom.

Jako mi je žao što tako lako odustajete od Honde Accord, jer je to trenutno najkompletnija, i najkvalitetnija limuzina D segmenta na svetu. Mondeo poput Accorda izvrsno koči, ostaje stabilan pri nagloj promeni pravca, može da se pohvali izvrsnom paletom motora, vrhunskom zvučnom izolacijom, odličnom finalnom obradom, ali je pravo pitanje koliko kvalitet, pouzdanost Forda može da se meri sa jednom Hondom. Slažem se sa vama da su cene nekih polovnjaka precenjene, pa u taj koš spada i Accord, a još i više VW Golf V. Visoke cene polovnih Hondi drže upravo prezadovoljni vlasnici ovih japanskih automobila koji retko kada prodaju svoje ljubimce, a kada to čine traže "mnogo" novca jer prodaju kola koja se nisu kvarila, a to je priznaćete veliki plus, u današnjoj eri komplikovane i nepouzdane elektronike. Naduvana cena VW Golfa V proističe iz činjenice da je to jedini nemački automobil za narod (Ford nemci ne doživljavaju kao svoju marku, a delimično ni Opel – GM) pa patriotski nastrojeni nemci biraju uvek Golf V. Osim toga, VW-a servisna mreža u Nemačkoj je gotovo savršena, po broju, i kvalitetu usluge, a cene servisa su ubedljivo najniže. Prosečna cena servisa sa delovima za Golf V u Nemačkoj je 265€, dok je za Focus 468€, Astru H 384€, Megane 564€ (izvor Auto Zeitung). U Srbiji je priča osetno drugačija, jer je najskuplji servis upravo za Golf V, ali za to je odgovoran ovlašćeni uvoznik VW- a za Srbiju, ali i verni VW-ovi kupci, koje još niko nije "obavestio" da je održavanje drugih modela u klasi jeftinije. Osim toga, cene Golfova V su tako visoke, da za sličan novac možete kupiti Ford Mondeo koji je daleko bolji automobil, koji nudi daleko više. Na žalost, Golf V čak nije ni lako prodati, kod nas vlada mišljenje da se VW-ovi modeli jako lako, i brzo prodaju, međutim istina je sasvim drugačija, jer dileri sa kojima ja sarađujem znatno lakše prodaju neku Kiu ili Hyundai od bilo kog Golfa (svakako, ovo važi za teritoriju Beograda, u ostatku Srbije vladaju neki drugi "zakoni").

Vectra je dosta dobra, udobna limuzina, koju je ugodno voziti. Radi se o relativno kvalitetnom, i temeljno izrađenom automobilu, sa dobrim Opelovim benzinskim motorima, i još boljim Fiatovim dizelašima koje je Opel "prekrstio" od oznake Multijet u CDTI. Iako ima identičan servo upravljač kao Astra H, slično ogibljenje, imam utisak da je vožnja Vectre zabavnija, i da mi upravljač šalje više povratnih infromacija od onog na Astri H (uvaženi automobilista Pavle Komnenović nema ideju zašto je moj utisak takav, jer je ceo upravljački mehanizam na ova dva modela identičan). Svakako, raspored mase je kod Vectre nešto drugačiji, međuosovinsko rastojanje je duže, sedišta su temeljnija, i udobnija, pa je moguće da sve to stvara za nijansu drugačiji osećaj za volanom. Iako vas,  podatak da je prosečan vlasnik Vectre star oko 60 godina (dizajn joj zaista nije avangardan, a ni moderan) ne tangira isuviše, mislim da ćete odbaciti ovaj model kao kandidata za vaš novi automobil, kada vam uporedim Vectru "crno na belo" sa Mondeom.

Zvučna izolacija je kod Forda za čak 20% bolja nego u Opelu. Pri brzini od 100 km/h, u Mondeu do putnika dopire buka jačine 65 dB, dok putnici u Vectri moraju da trpe buku od 67 dB. Naše uši razliku od 1 dB doživljavaju kao 10% razlike. Biću još precizniji, kada se vozite Opelom brzinom od 100 km/h, registrujete isti nivo buke kao kada se vozite Fordom brzinom od 120 km/h.

Kada poželite da izbegnete smrt, i pokušate da se zaustavite pri brzini od 100 km/h, Ford će stati za 36 m, Opel za 37 m. Ako vozite malo brže, recimo 130 km/h, razlika u dužini puta zaustavljanje je preko 3 metra, naravno u korist limuzine iz Kelna. Na testu hendlinga, Mondeo je sakupio 53 poena, Vectra samo 44 (Auto Zeitung), a slične ocene je dao i Auto Motor und Sport. Moja ocena, ponašanja ovih vozila u ekstremnim sitaucijama je slična. Pri tome ne mislim da se Vectra loše ponaša, već da Mondeo ima gotovo sportsko ogibljenje. Servo upravljač je mnogo precizniji kod Fordove limuzine, kao i doziranje kočnice. Trakcija je neznatno bolja kod Forda, kao i menjač, koji je kod Mondeo bolje usklađen sa mogućnostima agregata, a ujedno ima i kraće hodove. Mondeo ima i veću nosivost, tačno 590 kg, Vectra solidnih 515 kg (Passat može da ponese tovar od 550 kg).

Ford ima i bolji motor, jedan od najboljih u klasi, 2.0 TDCi od 140 KS nudi maksimalni obrtni moment od 320 Nm već pri 1.750 o./min, dok italijanska mašina u Opelu iako ima 150 KS kreće nešto kasnije, na 2.000 o./min pruža identičnu maksimalnu silu od 320 Nm. Zbog nešto snažnijeg motora Vectra do stotke stiže za 10,0 s, a Mondeo 2.0 TDCi za 10,5 s. Vectra je brža uspeva da dohvati 210 km/h, a Mondeo "tek" 205 km/h. Međutim šta to vredi, kada je Vectra pri tim brzinama osetno bučnija od Mondea, i kada se Ford tada ponaša mnogo bolje, pruža bolju interakciju sa vozačem. Drugim rečima, nije mi zamorno da vozim Mondeo auto putevima brzinom od 200 km/h, dok Vectra na žalost tada traži mnogo više koncetracije, znoja, i nerava jer Opelov upravljač nema tu preciznost, niti je dovoljno direktan na toj brzini, a pri takvim brzinama ne praštaju se ni minimalne greške (naravno, ja vas pozivam da poštujete ogranićenje brzine, u Srbiji ono iznosi 120 km/h). Ono što verovatno najviše zanima vozače u Srbiji je potrošnja ova dva modela. Mondeo u proseku troši oko 7,5 litara na 100 km pređenog puta, Vectra oko 8,0 l. Ford propisuje zamenu ulja na 20,000 km, a Opel tek na 30,000 km. Moja vam je preporuka da ipak ulje menjate na 10,000 km (kod oba modela), posebno ako više od 50% postignute kilometraže napravite u gradskoj vožnji, koja posebno iznuruje i opterećuje svaki motor. Svakako, kod ulja nikako nemojte štedeti, i sipajte ono koje vam preporuči ovlašćeni serviser, a trudite se da što češće sipate neki od aditiva u gorivo, posebno onaj za rastvaranje vode!

Iako se meni više dopada Mondeo karavan, moram priznati da i Opelov karavan ima neke svoje adute, koje nije moguće prevideti. Prednja sedišta, i zadnja klupa su primetno udobnija kod Vectre, ne znam da li je to zbog njihovih vozača koji su bliži "staračkom domu" nego auto putu, ali jako dobro čuvaju vaša leđa. Preglednost je takođe kod Vectre za nijansu malo bolja, opet su verovatno Opelovi inženjeri morali da ispoštuju "oštar vid" svojih vozača, i na kraju ima kraći prečnik okretanja od 12,0 metara (kod Mondeo iznosi 12,2 m). Iako Mondeo ima veći prtljažnika, 554 litara naspram 530 Opelovih litara, kada se obori zadnja klupa (sigurno ne radi švaleracije kod Opelovih vlasnika) korisni prostor se petvara u 1850 litara (Vectra), odnosno 1745 litara (Mondeo). Ako vam je dužina tog prostora važnija, budite spokojni, oba modela nude dovoljno, 201 cm (Mondeo), odnosno 210 cm (Vectra). 

Chevrolet Cruz je jako dobar automobil, košta zaista malo u odnosu na ono što nudi, sva tri motora su mu izvrsna (dva benzinca 1.6 i 1.8, i jedan dizel 2.0 D od 150 KS), i trenutno u Golf klasi nudi najbolji odnos uloženo/dobijeno, posebno ako ga gledate iz ugla dobrog vozača, koji voli da vozi brzo i sigurno. Trenutno nema pravog konkurenta, jer tako nisku cenu, ne nudi gotovo niko, dizelaš od 150 KS se prodaje za oko 14,000€. Ipak, koliko god simpatija Cruz dobio sa moje strane, apsolutno je nerealno da ga poredimo sa novim Ford Mondeom, koji je mnogo veći, komforniji, i ozbiljniji automobil od Chevroleta, pa čak ni sa "penzionisanom" Vectrom. Cruz u vožnji na auto putu umnogome podseća na Focus, jako je miran i stabilan na brzinama od oko 180 km/h. Zapravo, ima pravi nemački trap, koji su američki i korejski inženjeri malo smekšali pa jako lepo upija neravnine sa naših "vrhunskih" puteva.

Nikako nije lako uporediti polovnjak sa novim automobilom. Ono što verovatno znate je da je prednost polovnjaka što mnogo manje, i sporije gubi na vrednosti od novog automobila, ali i da će vam nov automobil u prve tri godine izbiti manje novca za održavanje od polovnjaka koji iza sebe ima bar 100,000 km.

Pošto vam je bezbednost porodice jako važna, birajte ipak polovni Mondeo, on jeste dobio 5 zvezdica kao i Cruz, ali imajte na umu, da je Ford teži od 200 kg od Cruza, što je velika razlika prilikom sudara dva modela sa sličnom čvrstoćom karoserije. Znajte da kod EuroNCAP kreš testa vozila udaraju u betonsku, nepokretnu prepreku, dakle ne rade test kolizije automobila sa automobilom. Osim toga, Mondeo ima veći prostor za deformaciju, i u direktnom sudaru sa Cruzom, putnici u Fordu imaju osetno veće izglede za preživljavanje.

Kiu Optimu nisam video, i nisam je vozio. Kia je mnogo napredovala poslednjih godina, ali ako želite korejski automobil, birajte Hyundai koji još uvek nudi bolji kvalitet, a osim toga ovaj brend ima na našim prostorima mnogo bolju servisnu mrežu. Najbezbednije automobile još uvek proizvodi švedski Volvo, pa ako vam je život toliko dragocen, izbora zapravo i nema.

 Vaša pitanja sa predhodno popunjemim upitnikom šaljite na e-mail: autourednik@beotel.net
 
















Kupovina automobila - noćna mora

Generalna — Autor automobili @ 11:42

Kupovina automobila u Srbiji može biti prava noćna mora.

Kupcima se retko kada nude test vozila, prodavci ne daju dovoljno informacija, a novinarski testovi su retko korisni i objektivni. Kupovina polovnjaka je još teža, jer pre svega treba pronaći legalan automobil koji vam neće oduzeti na graničnom prelazu i dobro proceniti stanje istog. Oslanjanje samo na jednu marku ili model po pravilu nije dobro rešenje, te ukoliko se dvoumite između nekoliko modela, iskoristite šansu da postavite pitanje meni, novinaru Aleksandru Todoroviću.

Zbog velikog broja pitanja, neću biti u prilici da svakom odgovorim i zato zadržavam pravo da odaberem najaktuelnija i najzanimljivija pitanja.


Čestitamo!

Generalna — Autor automobili @ 11:28
Ukoliko možete da pročitate ovaj članak, uspešno ste se registrovali na Blog.rs i možete početi sa blogovanjem.

Powered by blog.rs