Pitanje iz Republike Srpske: Scenic ili Panda?
Kupovina automobila u Srbiji može biti prava noćna mora. Kupcima se
retko kada nude test vozila, prodavci ne daju dovoljno informacija, a
novinarski testovi su retko korisni i objektivni. Kupovina polovnjaka
je još teža, jer pre svega treba pronaći legalan automobil koji vam
neće oduzeti na graničnom prelazu i dobro proceniti stanje istog.
Oslanjanje samo na jednu marku ili model po pravilu nije dobro rešenje,
te ukoliko se dvoumite između nekoliko modela, iskoristite šansu da
postavite pitanje novinaru Aleksandru Todoroviću. Zbog velikog broja
pitanja, gospodin Todorović nije u prilici da svakom odgovori i zato
zadržava pravo da odabere najaktuelnija i najzanimljivija pitanja.
Hvala na razumevanju.
Vaša pitanja sa predhodno popunjemim upitnikom šaljite na e-mail: autourednik@beotel.net
Upitnik
Ime i prezime:Željko Stanojević, Teslić – Republika Srpska
Vaša eMail adresa: ********
Telefon: ********
Trenutno vozim automobil (model i godište): Scenic 1.9dci 2002
Godišnje prelazim: 10-12000 km
Koliko Vam je važan dizajn (od 1 do 10)?: -
Koliko Vam je važna bezbednost (od 1 do 10)?: 9
Koliko su Vam važne dobre performanse (od 1 do 10)?: 8
Koliko Vam je važna potrošnja (od 1 do 10)?: 10
Koliko novca ste u mogućnosti da izdvojite?: do 9000 evra
Vaši favoriti (modeli koje biste kupili): Renault Scenic, Fiat Panda
Pitanje:
Gospodine Todoroviću,
Vaše,
svake hvale vrijedne tekstove progutao
sam u jednom cugu, ali opet ostaje ono “ali”. Evo zašto.
Već
četvrtu godinu vozim Scenic 1.9dci iz 2002. Prije toga sam imao
iskustvo sa njemačkom bubum, ruskom samarom , talijnskim puntom. Do
sada nije bilo ozbiljnijih problema sa vozilom koje sada posjedujem,
ako izuzmeme kvar pumpe goriva prije nekoliko mjeseci kada me auto
ostavio bespomoćnog i to ispred vlastite garaže.
Kako vozilo
ulazi u 10-u godinu vrijeme je da razmislim o zamjeni, a i kilometraža
ide tom u prilog. Naime na brijčaniku je 147000, ali kako sam saznao
podatke o redovnom servisiranju u jednom ovlastenom servisu, na te
kilometer treba dodati 50 -60,000. Što će reći kilometri su vraćeni, pa
bi to sada iznosilo 197-207,000 kilometara.
Automobil uglavnom
koristim za prevoz porodice u gradu i posjetu roditeljima na
udaljenosti 15-20 kilometara. Duže relacije su rjeđe, to se uglavnom
svodi na more i odlazak u posjetu kod famelije u Srbiju u Hrvatsku
jednom godišnje. Sve skupa 10-12000 kilometara godišnje.
Razmišljam o dvije varijante: ponovo uzeti polovan scenic star 3-4 godine,
novu ili polovnu pandu. Potreban mi je vaš savjet, šta činiti.
Veći,
komforniji, rastrošniji scenic (mada neznam na koji pogon) ili manji,
jednostavniji, štedljiviji fiat panda (takođe neznam na koji pogon) ili
nešto treće?
Unaprijed se zahvaljujem, S. Željko
Odgovor:
Gospodine Stanojeviću, iako je vaše pitanje veoma zanimljivo, a
ujedno je i dokaz da naši vozači, kupci nemaju nikakve granice u
poređenju modela. Pokušavam da razumem, shvatim vaš ugao gledanja na
automobile, i verujem da ste uporedili Scenic sa malenom Pandom jer ste
najverovatnije imali prilike da se samo sa ova dva modela bolje
upoznate, jer ovi automobili nemaju ni jednu dodirnu tačku osim da
imaju četiri točka, i volan. Šalu na stranu, ali Fiat Panda pripada A
segmentu, dok je Scenic miniven, dakle konkurencija su mu modeli poput
Opel Zafire, Citroen Picassa, Fiat Multiple, ili eventualno neki
karavan iz D segmenta, kao što je recimo Renault Laguna ili Opel
Vectra.
Neću unositi u vaše misle, poređenja dodatnu pometnu,
pokušaću samo da vam razjasnim neki bitne, primarne stvari prilom
upoređivanja, izbora automobila. Pošto prelazite godišnje jako malo,
oko 10,000 kilometara, kupovina novog automobila nije previše mudra
odluka. Nov auto posle samo tri godine bez obzira koliko ga vozili
izgubi i do pola svoje vrednosti, što će sa Pandom svakako biti slučaj,
jer će se za par godina pojaviti novi model, nova Panda.
Svi
moderni agregati su konstuisani tako da pređi bar 250,000 km. U realnim
uslovima eksploatacije oni pređu zaista toliko, vrlo često i osetno
više, mada ima primera da su neki nesavesni vlasnici uspeli da unište
motor mnogo ranije tako što su probušili karter, ili tako što su
jednostavno zaboravili da zamene ulje jedno 50,000 km (ne strada motor
jer je u njemu staro ulje 5 godina, već zato što u motoru nije bilo
dovoljno ulja). Znatno pre motora može stradati pumpa (vaš slučaj) ili
turbo punjač, eventualno plivajući zamajac, i još mnogo toga, jer su
moderni turbo dizelaši, common-rail jako komplikovani i relativno skupi
za održavanje, posebno kada se približe cifri od 200,000 km.
Koji
god polovan automobil kupili, odabrali, morate pod hitno promeniti
majstora, servis, jer bi svaki dobar majstor prilikom redovnog servisa
na kompjuteru proverio stanje motora, i samim tim mogao vam je
nagovestiti da pumpa nije baš u najboljem redu, a mogli ste i vi to
verovatno primetiti po crnom dimu iz auspuha prilikom snažnijeg
pritiskanja papučice gasa. Pravo je pitanje da li je sve u redu sa
trubo punjače, da li su vam možda i dizne delimično zapušene, zapravo,
ovako mogu samo unedogled da pogađam. Rešenje je jednostavno, odvezite
Scenic u ovlašćeni Renaultov servis, ili kod nekog iskusnog majstora
koji ima kompjuter i za Renault. Ako se pokaže da je sa automobilom sve
u najbolje redu, Scenic 1.9 DCI nemojte prodavati, jer ćete sada za
njega dobiti isti novac kao za recimo dve godine. Znam da ste "besni"
na vaš Scenic jer vas je izdao ispred garaže, ali to je moglo da vam se
dogodi i sa mnogo skupljim Mercedesom ili Audijem, čak i novije
proizvodnje, i da vas košta svakako mnogo više. Danas ne postoji ni
jedan sličan automobil VW-ovoj bubi. Danas se automobili jako često
kvare, i jako mnogo para vozačima izbijaju iz džepa, jer su u Evropi
plate jako velike, pa je potrebno to nekako "nivelisati".
Panda
verovali ili ne, spada u najkvalitetnije modele u svojo klasi. Tajne
nema, proizvodi se u Poljskoj, a poljski radnici su mnogo
disciplinovaniji od Italijana. Panda je toliko pouzdana, i kvalitetna,
da su čak i poslovično negativno orjentisani nemački novinarai prema
italijanskim vozilima, morali da odaju priznanje ovom malom Fiatu.
Performanse vama nisu najvažnija stvar u životu, ali Panda sa
benzinskim motorom 1.2 od 8 ventila i 60 KS nema puno "daha" kada se u
njoj nađu četiri odrasla putnika, posebno na većim usponima. Isti taj
motor se nalazi u Puntu, i nije agregat koji nudi dobre perfomanse, već
loša međuubrzanja, uostalom taj motor je stare koncepcije sa samo dva
ventila po cilindru. Fiat ga i dalje ugrađuje u svoje modele, jer je
prilično pouzdan, retko se kvari, i sam motor nije previše skup,
uostalom, kupci Pande kupuju ovaj automobil za vožnju uglavnom po
gradu. Mnogo bolji, neuporedivo bolji motor je 1.3 multijet, koji ima
70 KS, ali i 145 Nm maksimalni obrtni moment, naspram skromnih
benzinskih 102 Nm. Sa turbo dizelašem Panda u proseku troši oko 5,5
litara evro dizela, dok benzinac popije oko 7,0 litara benzina.
Na
žalost, Panda je mnogo manja od Scenica, i imam utisak da bi se vaša
porodica posle Renaulta, u Fiatu osećala kao sardine u limenoj
kutijici. Za oko 9,000€ možete kupiti nov Fiat Grande Punto sa petoro
vrata, kada je na akciji, i to je osetno prostraniji i bolji automobil
kako od Pande, tako i od Punta Classic, koji se u Srbiji još uvek dobro
prodaje. Za taj novac možete kupiti i Fiat Bravo sa 1.9 Multijet
motorom, sa brdo opreme, i u odličnom stanju, koji vam toplo
preporučujem, posebno jer su italijani uspeli da naprave jako
kvalitetan i pouzdan motor. Pošto Fiat ima jako loš imidž u Evropi,
četiri godine star Fiat Bravo košta osetno manje od Golfa V ili Astre
H, tako da za male pare možete dobiti pristojan automobil, koji nije
najbolji u klasi, niti to pokušava da bude, ali koji jeste mudra
kupovina, ako pronađete primerak u dobrom stanju.
Kada govorimo o
kvalitetu, i pouzdanosti, nepravedno bi bilo da vam ne preporučim
kupovinu polovne Toyote Auris, ili Mazde 3, Honde Civic, jer su to
automobili koji su neuporedivo kvalitetniji od modela evropskih
proizvođača, i razlika u pouzdanosti je daleko veća nego što to
evropski novinari smeju da objave, naravno u korist vozila iz zemlje
izlazećeg sunca. Danas se jedan Mercedes kvari dva puta češće od bilo
koje Toyote, pa razmislite dobro kada sledeći put budete drešili kesu,
jer sa kupovinim automobila troškovi tek počinju, pa makar se radilo i
o novom vozilu.
Ovom
prilikom želim da se zahvalim svima vama koji ste mi poslali ogroman
broj pitanja u poslednjih meseca dana, jer ste mi time pokazali da
vrednujete moj rad, i ja ću pokušati da bar na neka pitanja odgovorim
do kraja ovog meseca.
Kupcima novih automobila ne mogu direktno da
pomognem, jer ne prodajem na žalost nove automobile, ali svi oni
ozbiljni kupci polovnjaka slobodno mogu da mi se obrate ukoliko kupuju
neki od automobila koje imam u ponudi, jer će dobiti uvek besplatan
savet, bez dlake na jeziku, jer je meni u interesu da vam prodam model
koji će ispuniti sve vaše potrebe, a ne automobil koji vam preporučuje
vaš majstor jer ima delove za njega.
Izbor modela jeste jako
važan, ali je možda još važnije gde održavate automobil, odnosno koji
majstor vam održava auto. Danas su automobili jako kompleksni i traže
visoko obučene, i iskusne majstore. Uvek ostavite dovoljno novca za
veliki servis, jer bez njega od polovnog automobila ne možete puno
očekivati!
Vaša pitanja sa predhodno popunjemim upitnikom šaljite na e-mail:autourednnik@beotel.net














